Energielabel vragen
-
Wat kost een energielabel voor mijn woning?
De prijs is afhankelijk van de grootte van de woning en onze beschikbare capaciteit. Neem contact op voor een prijsopgaaf op maat.
Alle prijzen zijn inclusief BTW tenzij anders aangegeven.
-
Wat is een Energielabel?
Een energielabel laat zien hoe energiezuinig een woning is. Eigenaren zijn verplicht bij verkoop en verhuur een energielabel beschikbaar te stellen aan de koper of huurder. Deze verplichting geldt ook als eigenaren een nieuwe woning laten bouwen.
-
Bepalen jullie zelf de regels omtrent Energielabels?
Nee! We zijn de uitvoerende partij en wij moeten ook aan regels voldoen vanuit de rijksoverheid. Het is dus niet zo dat wij zelf aan de hand van onze mening een label uitgeven. Wij moeten richtlijnen volgen en kunnen hier ook vaak niet in afwijken.
Wel zijn we are natuurlijk zelf ook niet bij gebaat om een slecht label uit te geven. We werken graag samen om uiteindelijk het beste voor elkaar te krijgen.
-
Hoe lang is een Energielabel geldig?
Uw energielabel is 10 jaar geldig. Dit is gebaseerd op specifieke afnamedatum en op de dan geldende manieren van meten van de rijksoverheid.
-
Wat is de verwachte levertijd van het label?
Na opname van het pand door de adviseur, streven we ernaar om dezelfde werkdag, uiterlijk de volgende werkdag uw label af te geven.
Als u nog meer haast heeft laat het ons dan weten, dan zullen wij tegen geringe extra vergoeding het label nog sneller leveren. -
Ik heb een energielabel en erna mijn woning verbeterd, krijg ik nu een hoger label?
Wij kunnen nooit op voorhand een beter/hoger label garanderen. Het is afhankelijk van de uitgevoerde verbeteringen die we op locatie moeten waarnemen. Neem contact met ons op voor een specifiek advies voor jouw adres.
-
Wat kan ik doen ter voorbereiding op de komst van de adviseur?
U zal van tevoren een vragenlijst van ons team ontvangen. Als u deze accuraat invult, dan kan de adviseur dit meenemen in het label. Denkt u hieraan aan bewijs/facturen voor genomen energiemaatregelen.
-
Worden er ook voorrijkosten gerekend?
Nee, wij rekenen geen voorrijkosten. De prijzen die wij hanteren zijn alles inclusief, van opname tot label.
-
Moet er iemand aanwezig zijn bij de woningopname?
Er moet een persoon aanwezig zijn om de adviseur het pand binnen te laten. Vervolgens kan de adviseur geheel zelfstandig aan de slag.
-
Wat als ik geen eigen CV ketel heb maar blokverwarming/collectieve verwarming?
Dan heeft u een verklaring van de vereniging van eigenaren nodig waaruit blijkt welk type ketel het is en hoeveel ketels het zijn. Zonder deze verklaring kunnen we uw label niet afronden.
-
Wat is het verschil tussen Vloerisolatie en Bodemisolatie?
Bij bodemisolatie ligt het isolatiemateriaal op de bodem van het huis. Tussen het isolatiemateriaal en de vloer zit een luchtlaag.
Bij vloerisolatie zit het isolatiemateriaal tegen de vloer aan.
Deze verschillende isolatiemanieren hebben ook een verschillende RC waarde. -
Er staat op mijn factuur een RC/RD waarde van de isolatie. Waarom hanteren jullie deze niet?
Wij zijn gebonden aan de RC/RD waardes die wij krijgen van de rijksoverheid. Dit wordt door hen bepaald aan de hand van de Dikte en Soort van de isolatie. Dit willen we dan ook graag op de factuur/offertes/foto's terugzien.
-
We hebben zo snel mogelijk een energielabel nodig, wanneer kan de adviseur langskomen?
We denken graag met u mee. We hebben een planningsteam die de adviseurs inplant. We doen altijd ons best om zo snel mogelijk langs te komen, maar dit is wel afhankelijk van de beschikbare capaciteit. Neem contact op en we plannen graag iets voor u in!
-
Kunnen jullie ook een woning 's avonds of in het weekend opnemen?
De adviseurs komen altijd in de ochtend zodat wij uw label zo snel mogelijk kunnen afleveren in de middag of de volgende dag. Tegen een geringe extra vergoeding komen wij op afspraak ook s' avonds of in het weekend uw woning opnemen.
-
Hoe berekenen jullie het energielabel?
We zijn gebonden aan de regels van de rijksoverheid. Het is dus niet dat wij onze eigen regels en berekeningen verzinnen. Al onze adviseurs zijn officieel gecertificeerd via de juiste instanties.
-
Worden jullie ook extern gecontroleerd?
Wij plannen regelmatig zowel een interne als externe audit. Dit garandeert dat we op de juiste manieren onze labels afgeven.
-
Kunnen jullie ook langskomen voor Advies, zonder het label te registreren?
Absoluut. We kunnen alle metingen doen en u voorzien van advies en de uitkomst. Het is dan aan u of wij het label nationaal registreren, of niet.
-
Waarom is het bewijs van isolatie zo belangrijk?
De adviseurs kunnen natuurlijk veel waarnemen op de locatie zelf. Helaas kunnen ze (nog) niet door muren heen kijken en daardoor is een factuur van de aangebrachte isolatie (met de juiste RC waarde en dikte) het makkelijkste.
-
We hebben geen factuur/bewijs meer van de isolatie. Kunnen we niet gewoon een gaatje boren?
Absoluut! Zolang de adviseur op locatie zowel het soort isolatie kan waarnemen en de dikte kan meten, wordt dit ook meegenomen in het rapport.
-
We hebben een tijdslot gekregen voor onze afspraak, wanneer kan ik de adviseur verwachten?
We geven altijd een tijdslot voor aankomst van de adviseur. Dit betekent dat de adviseur in uw tijdslot zal arriveren. Vervolgens zal de opname van de woning ongeveer 30-45 minuten duren.
-
Mijn buren hebben een Label A, ik heb ongeveer dezelfde woning. Krijg ik hetzelfde label?
Nee, dit kunnen we niet garanderen. De regels voor het opstellen van een energielabel zijn in 2021 ingrijpend veranderd. Daarnaast is elk huis/woning/appartement uniek. Bijvoorbeeld, verschillende groottes van een zijgevel kunnen al een groot verschil maken.
-
"Vroeger" waren energielabels veel goedkoper. Waarom zijn de prijzen nu anders?
Sinds 2021 zijn de regels omtrent een energielabel ingrijpend veranderd. Voor 2021 kon je voor een heel klein bedrag je eigen label aanvragen waarbij er vrijwel geen controle was. Sinds 2021 moet er een erkend energielabel adviseur langskomen. Hierdoor zijn de meest recente labels zowel accurater alsmede "duurder".
-
Mijn deuren zijn geïsoleerd, waarom staat dat niet op het label?
Fijn dat uw deuren geïsoleerd zijn. We willen dit natuurlijk mee nemen op het energielabel, we hebben hier bewijslast voor nodig. Zonder bewijslast moeten we er namelijk vanuit gaan dat de deur niet geïsoleerd is. Graag ontvangen we daarom een factuur/offerte van de deur en de dikte en soort van het isolatiemateriaal in de deur.
-
Wat als ik geen documenten heb?
Des te meer documentatie/informatie we hebben, des te beter. Wel kunnen we heel veel zien op locatie. De uitdaging ligt vaak bij de zonnepanelen en de isolatie.
Mocht u niet beschikken over documentatie, dan kunt u altijd een gaatje boren om te kijken naar de soort en dikte van de isolatie. We kunnen dit ook voor u doen voor een extra prijs, vraag naar de mogelijkheden. -
Geldt het label voor de verkoop?
Ja, alle labels gelden voor verkoop en verhuur.
-
Op mijn label staat: Risico op hoge binnen temperaturen, maar het is nooit warm binnen?
Dit komt uit het systeem rollen aan de hand van de informatie die we hebben opgenomen. Hierop hebben wij geen invloed en zodoende kunnen we het ook niet aanpassen.
-
We hebben mechanische ventilatie. Waarom staat dat niet op mijn Energielabel?
Op dit mee te kunnen nemen in het energielabel moet er op drie plekken een ventiel aanwezig zijn, in de keuken, toilet en badkamer. Als er ergens een ontbreekt, moeten wij volgens de regels natuurlijke ventilatie opgeven.